Seminario “Advancing knowledge-led development through the right to science in Africa”

11 Novembre 2019 10.00 - 15.00

Addis Abeba (Etiopia) (altro) Nelson Mandela Hall, Addis Ababa University

Organizzatore:
Università degli Studi di Addis Abeba - Università degli Studi di Torino - Science for Democracy - Associazione Luca Coscioni
The Right to Science in&for Africa: Legal Seminar

L’Associazione Luca Coscioni, in collaborazione con Science for Democracy e le Università degli Studi di Torino e Addis Abeba hanno organizzato il seminario Advancing knowledge-led development through the right to science in Africa.

L’appuntamento è per lunedì 11 novembre 2019, dalle ore 10:00 alle ore 15:00 alla Nelson Mandela Hall nel Main Campus dell’Università di Addis Abeba, in Etiopia.

Il seminario è un incontro preparatorio per il VI Congresso mondiale per la libertà di ricerca scientifica che si svolgerà proprio nella capitale etiope dal 27 al 29 febbraio 2020. L’evento è co-sponsorizzato con l’Unione Africana nella persona del Commissario per la Scienza e la Tecnologia Sarah Mbi Enow Anyang Agbor.

➡ Ore 10.00 : Saluti Istituzionali

• Yonas BIRMETA, Direttore della School of Law dell’Università di Addis Abeba.
  • Marco PERDUCA, Coordinatore di Science for Democracy.

➡ Ore 10.10: The human right to science

• Framing the right to Science: From Saveguards to Promotion — Ludovica POLI, Assistant professor presso l’Università degli Studi di Torino.
  • A human right approach to science and its implication for Africa. — Andrea BOGGIO, Professore presso la Bryant University di Boston e Visiting Scientist presso il Dipartimento di Giurisprudenza dell’Università degli Studi di Torino.

➡ Ore 11.00: The right to science: Focus on Africa

• The state of clinical trials in Africa — Tsige GEBRE-MARIAM, PhD, Docente di Pharmaceutics and Drug Delivery, School of Pharmacy, College of Health Sciences, Università di Addis Abeba.
  • Build Science in Africa: opportunities and changelles —Anagaw ATICKEM, Professore aggiunto presso il Dipartimento di Scienze zoologiche all’Università di Addis Abeba.
  • Open Science: what consequences for African Research and education?  — Solomon MEKONNEN, Coordinatore dell’Open Access presso l’Università di Addis Abeba.

➡ Ore 12.10: Monitoring, accountability and justiciability: Science in international and regional human rights mechanism

• Regional Human Rights Mechanisms: What attention for Science — Elena ABRUSCI, Senior Researcher, Human rights, big data and technology project (HRBDT), Human Rights Centre, University of Essex.
  • The Evolution of Regional Human Rights Mechanisms: A Focus On Africa — Mesenbet A. TADEG, PhD, Docente di Legge, Addis Ababa University, School of Law, Partner, SKY & Associates Law Office.
  • Advancing the Right to Science Through The International Human Mechanisms: Treaty Monitoring Bodies And The UN Universal Periodic Review — Giulia PERRONE, Candidata PhD presso il Dipartimento di Giurisprudenza dell’Università di Torino e Research and advocacy officer presso Associazione Luca Coscioni/Science for Democracy.
  • Standing for the Right to Science before african courts — Abdi JIBRIL ALI, Professore presso la School of Law dell’Università di Addis Abeba.

➡ Ore 13.00: Pranzo

➡ Ore 14.30: Le cure palliative in Africa

• Palliative care for non-communicable diseases and injuries — Michael ABIYU, Monitoring & Evaluation Officer, Mathiwos Wondu -YeEthiopia Cancer Society.
  • The Experience of “Hospital Ethiopia  — Ephrem ABATHUN, Executive director, Hospice Ethiopia.

➡ Ore 15.30: Conclusioni

• Marco CAPPATO, Tesoriere dell’Associazione Luca Coscioni e co fondatore di Science for Democracy

QUI l’evento Facebook

QUI il programma del seminario